Bemanning

“Een schip is zo zeewaardig als zijn bemanning,” is een bekende uitspraak in de scheepvaart. Dat legt dus nogal een verantwoordelijkheid bij die bemanning. En terecht, want we varen met gasten die op ons en op het schip vertrouwen. De bemanning van de Johanna Engelina heeft een ruime ervaring in de professionele zeilerei en bovendien een gezond gevoel voor verantwoordelijkheid. De schippers zijn natuurlijk in het bezit van alle benodigde papieren.

In 2018 vormen Koen Al Rawi en Laurens Sinaasappel als schippers samen met maat Jonathan Etzel de bemanning van de Johanna Engelina.

De wedstrijdschipper is Laurens Sinaasappel.De eigenaar heet Laurens Sinaasappel. In 2018 vaart Laurens vooral de wedstrijden en de weekenden. Na vijf jaar het schip aan Ron Goemans verpacht te hebben staat hij nu vol energie te popelen om het roer van zijn oude liefde weer in de hand te nemen.Meer over Laurens: hij vaart al sinds 1991 als schipper. Gedurende de afgelopen 21 jaar voer hij op veel verschillende schepen in uiteenlopende gebieden. Als maat begon hij in 1988 op het IJsselmeer op de Zorg met Vlijt. In 1993 en 1994 voer hij in Griekenland op de Lady Penelope. In de winters van '95 en ‘96 maakte hij een tocht langs de kust van Zuid-Amerika naar de Zuidpool. Sinds 1999 is Laurens eigenaar van de Johanna Engelina.

 

Het Johanna Engelina wedstrijd team.

Het schip wordt dan opgedeeld in drie dekken:

Ook als Schipper dit jaar Katja SiAchterdek: het kloppende hart. Hier wordt de koers en tacktiek bepaald. Achterdek: het kloppende hart. Hier wordt de koers en tacktiek bepaald. Van hieruit wordt het schip bestuurd en worden de zwaarden bediend net zoals de bakstagen.

 

 

 

 

 

 

De plek van Herman, Joost en Bart.

Middendek: op het middendek ben je verantwoordelijk voor het hijsen van de bezaan, aantrekken van de grootschoot en het hijsen en naar beneden halen van de bezaanstagzeilen en de topzeilen van het grootzeil en bezaan.Middendek: op het middendek ben je verantwoordelijk voor het hijsen van de bezaan, aantrekken van de grootschoot en het hijsen en naar beneden halen van de bezaanstagzeilen en de topzeilen van het grootzeil en bezaan. Daarnaast is er nog een waterzeil voor het grootzeil. Wanneer er dan eens niks te doen is kun je helpen met aardappels schillen of heerlijk zonnen.

 

 

 

De plek voor Jan, Dennis en Astrid

Het Voordek: Op het voordek ben je verantwoordelijk voor het hijsen en strijken van de kluiver, grootzeil en fok.Het Voordek: Op het voordek ben je verantwoordelijk voor het hijsen en strijken van de kluiver, grootzeil en fok. daarnaast hebben we nog een waterzeil voor het fok en een genua. Je bent hier constant bezig met het stellen van deze zeilen. Mocht er tussendoor niks te doen zijn kun je altijd nog zonnen.

 

 

 


De plek voor Ruud, Auke, Wim, en Roland


De kluiverboom, de plek van LuukDe kluiverboom, de plek van Luuk

 

 

De bemanning aan de wal

Een traditioneel schip als het onze, heeft achter de schermen een heel team dat mee werkt om het goed in de vaart te houden.

Bart LangendoenBart Langendoen onze steun en toeverlaat in sanitair, elektra en houtproblemen

 

 

 

 

Sven Krook onze staalman en dan vooral met RVS

Jan de Visser koning van het tussendekJan de Visser (lange Jan) een man van het eerste uur en onze propper bij de zeilwedstrijden.

 

 

 

 

Herman Jansen onze tacticus, navigator en zeilmakerHerman Jansen onze ongekroonde tacticus en tevens zeilmaker.

 

 

 

 

Luuk Friebel voor ons dagelijks vermaakLuuk Friebel, onze huisfotograaf en trouwe voordekker.


© 2015 l'Orange CV / Johanna Engelina