De historie van dit charterschip en zeilklipper

De Johanna Engelina liep van stapel in Middelburg in 1898, hoogstwaarschijnlijk onder de naam "Dana Adriana" in opdracht van W. van den Berg uit Bruinisse en is gebouwd door Borsius & v.d. Leye in Middelburg. Haar maten zijn 37.45 x 6.46 x 1.91 mtr. en 281 ton. Na inbouw van een 80 pk Kromhout in 1948 werd dit 258 ton.

De opdrachtgever koos indertijd voor een zwaar en robuust schip omdat hij vracht wilde vervoeren tussen de toenmalige Zeeuwse eilanden. Deze wateren stonden bekend om hun onstuimige karakter en alleen een zeer zeewaardig schip zou hier een lang leven beschoren zijn. De Johanna Engelina kreeg flinke afmetingen: een lengte van 38 meter en een breedte van 7,5 meter. Daarbij werd het schip vooral degelijk gebouwd, op basis van zware constructies en dikke plaatmaterialen. Tijdens recente verbouwingen kwamen we her en der constructies tegen die een heus zeeschip niet zouden misstaan. Bovendien bleek bij metingen dat de romp op sommige plekken nog steeds 8 mm dik is.

Na de tewaterlating vervoerde de Daniël Jacoba bulkgoed zoals zand, mest, graan en andere landbouwproducten. Dit gebeurde uiteraard met behulp van alleen de zeilen; pas in de jaren dertig werd een motor ingebouwd.

Johanna engelina al Dana AdrianaEen foto uit deze tijd, die wij vonden, toont de Dana Adriana diepgeladen, kruisend op (waarschijnlijk) het Haringvliet. Deze foto uit 1907, laat het schip zien in zijn oude staat. Als je goed kijkt, zie je met hoe weinig zeil het schip toen gevaren werd. Gezien de tijdgeest, een stuk minder gehaast dan tegenwoordig, kunnen we dit verklaren.

Met het inbouwen van de motor in de jaren dertig, verdwenen een voor een de zeilen en kwam er een stuurhut op het achterdek. Volgens de meetbrief is het schip tussen 1960 en 1977 vijf maal omgedoopt en wel van Daniël Jacoba naar Pieter, naar Jo-Ba, naar Rita, naar José en ten slotte naar Johanna Engelina.

Eind jaren zeventig kochten Jelte en Annelies Toxopeus de “Jose”. Zij vonden het schip in Nederhorst den Bergh in de Vecht waar het werd gebruikt als overslag schip met een grote kraan op het voorschip.

De reden dat het schip te koop lag had wel een tragische oorzaak. De dochter van verkopende partij (Jose genaamd) was enkele maanden daarvoor omgekomen bij een verkeersongeluk. Door verdriet overmand wilde de vader niks meer met het schip te maken hebben dat naar zijn dochter was genoemd en verkocht het schip dus aan Jelte en Annelies Toxopeus.

Zij gebruikten het schip in eerste instantie om op te wonen. Jelte werkte met Rijkswaterstaat aan de delta werken en zo kon de woning naast het werk worden neergelegd. Maar gaandeweg werd het schip verbouwd en omgetoverd tot charterschip en zeilklipper. In die tijd gaven zij het schip ook haar huidige naam “Johanna Engelina” naar hun beide moeders.

Tot 1994 bleef het schip in hun bezit maar het in de vaart brengen van de hun 2 nieuwe schepen “Nirwana” en “Waterwolf” deden hun besluiten de “Johanna Engelina” te verkopen. Jan Schoen werd de nieuwe eigenaar van het schip totdat in 1998 Laurens Sinaasappel het schip weer van hem overnam.


© 2015 l'Orange CV / Johanna Engelina