Nieuwsbrief Laurens Laveert

Laurens Laveert 12 april

Eerste Paasdag betekent bij ons schilderen net als bij iedereen alleen geen eieren maar de boot.

Yvonne de maat van de Johanna Engelina 2009 vaart graag met u over IJsselmeer en WaddenzeeVorig weekend hebben we een zeer boeiende Piepperrace gevaren. Deze Piepperrace was tevens de maidentrip van Yvonne de nieuwe maat voor het komend seizoen.

Vrijdag druppelde iedereen gedurende de avond binnen. En na een enkel biertje kwamen al rap de stoere verhalen los. De boot was vol iedereen was  dit keer ook daadwerkelijk komen opdagen. Uiteindelijk hadden we zelfs een slaapplaats tekort. Maar inventief als we zijn hadden we een nieuwe regel toegepast. Degene die als laatste wakker was mocht op de bank. Dit hield in dat Wim deze wedstrijd de grootste hut kreeg met biertap keuken en stereo set. En wim zou Wim niet zijn als hij daar niet iedereen liet ontbijten lunchen avondeten bier drinken en feesten. Bedankt Wim

Zaterdag moesten we al om 8.30u aan het ontbijt wat voor sommige onder ons best vroeg was. Echter de gekookte eitjes van Laura deden hun werk zodat we om 10.00 u. redelijk fit en fris de haven uitvoeren. Wat onwennig gingen de zeilen voor de eerste keer omhoog.
Om vervolgens rap weer naar beneden te gaan want er kwam een vaarboom uit het want zetten en die konden we niet laten drijven. Binnen 10 minuten hadden we onze man over boord oefening voltooid wat niet tegenviel. (conclusie blijf allemaal maar aan boord want 10 min. in het water zijn best lang en koud).

Om 12.00 uur gestart en met een 5 bft af en toe 6 (geen 3 met veel zon zoals voorspeld) had de oude dame er zin in . Op zijn tijd klokten we over de acht knopen. Met 80 cm water onder het schip stuurt dat wat lastig maar ja je bent wel een wedstrijd aan het varen dus je moet wel hard.

Na het ronden van de eerste boei bleek één van ons zo ziek dat hij per direkt van boord moest.
Gelukkig was de KNRM snel ter plaatse. Zodat de patiënt rap naar de wal gebracht kon worden. Achteraf bleek dit een goede beslissing want thuis aangekomen moest hij direkt in het ziekenhuis opgenomen en, met succes, geopereerd. Op dit moment is alles in orde en is hij weer thuis. Iedereen die het kaartje heeft ondertekend nog bedankt .

Na deze actie ging de race gewoon weer door en trok de wind al maar aan. Nou is dat voor ons geen probleem al hoorde ik wel wat klachten uit de keuken. Bij de laatste boventon kwamen we in aanvaring met de Elizabeth wat ons een flinke deuk aan bb in de kop opleverde.

De denktank op het achterdek vond dit toch wel wat veel van het goede. Maar na een flinke peptalk aan ons zelf dit keer wisten we toch nog met vereende krachten te finishen (wederom) net na de Breesant. Die boot zie je de hele dag niet en weer alleen op de finshlijn. En ook weer achter haar.

Met een achtste plek in een deelname veld van 15 schepen hebben we redelijk gepresteerd