De historie van de Johanna Engelina

De Dana Adriana diepgeladen, kruisend op (waarschijnlijk) het Haringvliet.

De Johanna Engelina liep van stapel in Middelburg op 27 november 1897,  onder de naam “Daniël Jacoba” in opdracht van Jan Hendrik Viergever (18 april 1873) uit St. Annaland. Zijn ouders Daniël Viergever en Jacoba de  Vin zijn dan ook de naamgevers van het schip. Zij is gebouwd door Borsius & v.d. Leye in Middelburg. Haar maten waren toen 37.45 x 6.84 x 1.91 mtr. en 273 ton.

Op 27 november 1897 ondertekent Jan Hendrik de eigendomsverklaring van zijn schip. Deze verklaring wordt op 1 december 1897 geregistreerd in Zierikzee.

Uit de scheepspandbrief van 30 december 1897 blijkt dat hij voor de aanschaf ƒ 9000,- heeft geleend. Zijn vader Daniël Viergever en zwager Benjamin de Witte staan borg.

Jan Hendrik Viergever DanIëlzoon koos indertijd voor een zwaar en robuust schip omdat hij vracht wilde vervoeren tussen de toenmalige Zeeuwse eilanden. Deze wateren stonden bekend om hun onstuimige karakter en alleen een zeer zeewaardig schip zou hier een lang leven beschoren zijn. De Daniël Jacoba kreeg flinke afmetingen: een lengte van 37,44 meter, een breedte van 6,5 meter en een laadvermogen van 282 ton. Daarbij werd het schip vooral degelijk gebouwd, op basis van zware constructies en dikke plaatmaterialen. Tijdens recente verbouwingen kwamen we her en der constructies tegen die een heus zeeschip niet zouden misstaan. Bovendien bleek bij metingen dat de romp op sommige plekken nog steeds 8 mm dik is.
Na de tewaterlating vervoerde de Daniël Jacoba bulkgoed zoals zand, mest, graan en andere landbouwproducten. Dit gebeurde uiteraard met behulp van alleen de zeilen; pas in de jaren dertig werd een motor ingebouwd.

Al snel kwam Pieter Theunisse, broer van Pieternella Theunisse, als knecht aan boord.  Pieternella is de vrouw van Jan Hendrik, zij touwden op 13 januarie 1898. Na een paar jaar voer hij

als schipper op de Daniël Jacoba in de “beurt”. En op 27 juli 1911 was hij in staat om het schip te kopen. op voorwaarde dat Pieter de naam niet zou veranderen kreeg hij korting op de aankoopprijs. Al snel kwam Pieter Theunissen in contact met Jenneke Pieterman waar hij later mee trouwde. Uit dit huwelijk kwamen verschillende kinderen waarvan Jan en en zijn zus na het overlijden van hun vader in 1946 tot in de jaren zestig zijn blijven varen. Tijdens de oorlog heeft het schip gevaren tot eind 1944. Toen werd besloten het schip in een dode arm van de Waal, bij Haaften, met extreem hoog water droog te zetten. Hoewel het schip wel werd geconfisqueerd door de Duitsers kregen ze het daar niet weg. Hierdoor bleef het schip gespaard en kon na de oorlog alweer snel met vracht gevaren worden.

Als in 1945 de oorlog is afgelopen worden de schepen weer vlot getrokken. Hierover verschijnt een kort bericht in de krant. Ook verschijnt er een bericht van de familie Theunisse om de dorpsbewoners van Haaften te bedanken voor hun hulp.

Op 14 december 1948 overlijdt Pieter Theunisse onverwacht. Het eigendom van het schip gaat over op zijn weduwe, Jenneke Pieterman. Zij vaart, samen met enkele van haar kinderen, het schip. Voornamelijk haar zoon Jan en dochter Pietje helpen haar. Dochter Dina helpt in het huishouden. Oudste zoon Bram vaart inmiddels als knecht op een ander schip.

In 1949 worden de masten van het schip gehaald en wordt er een 18 PK liggende Deutz op het voordek gebouwd. Met een snelheid van maximaal 6km/u verzorgde deze “lamme arm” dat het varen aanmerkelijk eenvoudiger werd. Eind jaren 50 (1958) werd de Deutz vervangen voor een 100 PK Daf, het laadvermogen opghoogd naar 336 ton en kwam er een stuurhut op het achterdek.

In 1969 neemt Jan Theunisse het schip over van zijn moeder, wed. J Pieterman. Hij hernoemt het schip Pieter T., naar zijn vader.

Jan Theunisse vervoert voornamelijk veevoeder, soms ook droog zand of grind. Hij vaart alleen in het binnenland, nooit over het IJsselmeer.

In 1973 wordt het schip door Jan Theunisse aan S.C van Utrecht verkocht.

Volgens de meetbrief is het schip tussen 1960 en 1977 vijf maal omgedoopt en wel van Daniël Jacoba naar Pieter T (de vader van Jan Theunisse), naar Jo-Ba, naar Rita, naar José en ten slotte naar Johanna Engelina.

Eind jaren zeventig kochten Jelte en Annelies Toxopeus de “Jose”. Zij vonden het schip in Nederhorst den Bergh in de Vecht, en was toen eigendom van S.C. van Utrecht, waar het werd gebruikt als overslag schip met een grote kraan op het voorschip.
De reden dat het schip te koop lag had wel een tragische oorzaak. De dochter van verkopende partij (Jose genaamd) was enkele maanden daarvoor omgekomen bij een verkeersongeluk. Door verdriet overmand wilde de vader niks meer met het schip te maken hebben dat naar zijn dochter was genoemd en verkocht het schip dus aan Jelte en Annelies Toxopeus.
Zij gebruikten het schip in eerste instantie om op te wonen. Jelte werkte met Rijkswaterstaat aan de delta werken en zo kon de woning naast het werk worden neergelegd. Maar gaandeweg werd het schip verbouwd en omgetoverd tot charterschip en zeilklipper. In die tijd gaven zij het schip ook haar huidige naam “Johanna Engelina” naar hun beide moeders.
Tot 1994 bleef het schip in hun bezit maar het in de vaart brengen van de hun 2 nieuwe schepen “Nirwana” en “Waterwolf” deden hun besluiten de “Johanna Engelina” te verkopen. Jan Schoen werd de nieuwe eigenaar van het schip totdat in 1998 Laurens Sinaasappel het schip weer van hem overnam.

Johanna Engelina op Haringvliet 1907
Ome-Jan-ca-1938
Daniël Jacoba (nu Johanna Engelina) jaren 1920-1930 .

 Inschrijven nieuwsbrief

Menu

Cookie beleid

Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Van deze cookies worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van de basisfuncties van de website.

We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen in uw browser opgeslagen met uw toestemming. U hebt ook de optie om u af te melden voor deze cookies. Het afmelden voor sommige van deze cookies kan echter een effect hebben op uw surfervaring.

Cookie beleid